Chęć pomocy tym, którzy potrzebują jej bardziej niż my, poświęcony czas – nieprzeliczalny na zysk, współodczuwanie, sprawczość. To tylko niektóre odcienie wolontariatu.

 Wśród różnych rodzajów zaangażowania wolontariackiego jest m.in. wolontariat pracowniczy. 

Prowadzenie biznesu wiąże się z odpowiedzialnością społeczną. Firmy rozumieją ją jako świadomość wpływu między innymi na społeczności, lokalne środowisko czy poszczególne grupy interesariuszy. Uwzględniając te aspekty, organizacje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom, które stawia im dzisiejszy rynek, i równolegle do prowadzonych działań budują swoją kulturę organizacyjną. Podejmują różne działania – organizują kampanie CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), przekazują darowizny na cele charytatywne czy angażują się w działania proekologiczne. Współczesne korporacje realizują społeczną odpowiedzialność biznesu. Aby zrozumieć w praktyce, czym jest wolontariat pracowniczy – przyjrzyjmy się konkretnym przykładom.  

Autobus, pudełka i ubrania

Autobus ciepła – to wspólna akcja firmy MAN i Stowarzyszenia Pogotowie Społeczne, w ramach której przez tydzień na poznańskim Dworcu Letnim rozdawano potrzebującym zupę. Udostępniony przez firmę autobus posłużył jako miejsce, w którym można było się ogrzać i zjeść ciepły posiłek.

Wiele poznańskich firm angażuje się w coroczny Project Shoebox. Jego celem jest niesienie pomocy kobietom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Otrzymują one artykuły higieniczne i kosmetyczne spakowane do pudełek po butach.

Popularna nie tylko w korporacjach jest inicjatywa „Ubrania do oddania”, w ramach której każdy zebrany kilogram odzieży zamieniony zostaje na złotówkę wsparcia dla wybranych organizacji pozarządowych. 

W duchu maksymy „myśl globalnie, działaj lokalnie” coraz więcej firm w Polsce kładzie nacisk na wolontariat korporacyjny. Widzą, jaki wpływ wywiera on na środowisko, społeczeństwo i szeroko rozumiane otoczenie. A równocześnie wolontariat pracowniczy działa na rzecz kreowania wizerunku marki, integruje pracowników i buduje pozytywny PR firmy.

***

Czym jest wolontariat pracowniczy? Jakie niesie korzyści? Dlaczego tak bardzo jest nam potrzebny wolontariat pracowniczy? W cyklu artykułów o wolontariacie pracowniczym będziemy szukali odpowiedzi na te pytania. Zapraszamy do lektury!

Tekst: Marta Mantaj

Młoda kobieta trzyma w ręku kartkę z napisem shoe box. Znajduje się w pomieszczeniu biurowym.    Marta robi selfie na tle pudełka z napisem "ubrania do oddania"

Dwie młode kobiety pozują do zdjęcia. Od lewej kobieta trzyma na kolanach materiałową torbę z artykułami hignienicznymi dla kobiet, np. podpaski. Z tyłu napis Wunderman Thompson   Marta pozuje w pomieszczeniu biurowym nad kolorowymi kartonami rozłożonymi na podłodze.

-----------

Artykuł został przygotowany w ramach projektu „MOC wolontariatu w CREO 2023-2026”, sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków „Korpusu Solidarności – Programu Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018-2030”

 
logo komitet do spraw użytku publicznego, NiW