GENEZA PROJEKTU
Geneza projektu wynika z owocnej współpracy partnerów z Polski i Norwegii w realizacji projektów finansowanych z Funduszy Norweskich i EOG „DziałaMY dla klimatu!” (2022-2023) oraz „WłączaMY ZERO WASTE!” (2022-2024). Podczas realizacji projektów skierowanych głównie do młodzieży zorientowaliśmy się, jak wielkie są także potrzeby związane ze wzmacnianiem relacji międzypokoleniowych. Pomysł na projekt wynikał z prostego wniosku – młodzi coraz bardziej oddalają się od swoich dziadków i babć. Coraz rzadziej się spotykamy, relacje rodzinne się rozluźniają. Nie pomaga także szybko zmieniający się świat oraz bariery nowoczesnych technologii. Dostrzegliśmy także potencjał dalszej współpracy i wzajemnego uczenia się od siebie na linii Polska – Norwegia.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU
Głównym celem merytorycznym projektu była budowa kapitału społecznego
społeczności lokalnych w Polsce i Norwegii poprzez zwiększenie aktywnego udziału obywateli (zarówno młodych, jak i seniorów) w życiu społeczności lokalnych obu krajów
oraz wzmocnienie integracji międzypokoleniowej i dwustronnej współpracy
pomiędzy Polską i Norwegią.
Celem współpracy dwustronnej było z kolei uzyskanie efektu synergii poprzez wymianę dobrych praktyk w obszarach, w których podmioty – Stowarzyszenie CREO i Norsensus Mediaforum – dysponują komplementarnymi zasobami umiejętności i doświadczeniami oraz realizacją wspólnych działań w ramach projektu.
GRUPY DOCELOWE
Grupy docelowe działań objęły:
- Koordynatorów grup międzypokoleniowych
W przypadku koordynatorów grup młodzieżowych byli to zazwyczaj nauczyciele opiekunowie szkolnego klubu wolontariatu lub nauczyciele opiekujący się bursą szkolną. W przypadku koordynatorów grup senioralnych byli to: pracownicy opiekunowie w Domy Pomocy Społecznej, Kierownik Domy Seniora oraz seniorka koordynująca działania lokalnego klubu seniora.
- Grupy międzypokoleniowe
W projekcie stworzono 6 zespołów międzypokoleniowych – 3 zespoły w Polsce i 3 w Norwegii. średnia wielkość każdego zespołu międzypokoleniowego wynosiła co najmniej 20 osób, w tym co najmniej 10 seniorów powyżej 65. roku życia i co najmniej 10 nastolatków do 20. roku życia)
- Społeczności lokalne
Ważną grupą docelową naszych działań mających na celu promocję projektu oraz upowszechnienie jego rezultatów w kontekście m.in. międzypokoleniowych kampanii społecznych, były społeczności lokalne. W znaczeniu węższym – społeczności szkolne właściwe dla grup młodzieżowych zaangażowanych w projekt. W kontekście szerszym – społeczności danej miejscowości, osiedla czy dzielnicy.
MODEL WSPÓŁPRACY MIĘDZYPOKOLENIOWEJ
W ramach projektu opracowaliśmy model współpracy międzypokoleniowej składający się z następujących elementów/etapów:
- PRZYGOTOWANIE: Warsztat dla koordynatorów grup międzypokoleniowych
- SPOTKANIE: Eventy międzypokoleniowe – Mobilne Centra Integracji Międzypokoleniowej
- DZIAŁANIE: Inicjatywy wolontariatu międzypokoleniowego
- PROMOWANIE: Kampania społeczna – w tym kampanie społeczne w szkołach
MOBILNE CENTRA INTEGRACJI MIĘDZYPOKOLENIOWEJ
Kluczowym elementem projektu była realizacja MOBILNEGO CENTRUM INTEGRACJI MIĘDZYPOKOLENIOWEJ – jednodniowych, 6-godzinnych wydarzeń podzielonych na edukacyjne moduły warsztatowe oraz zajęcia integracyjne prowadzone przez animatorów (gry, wspólne posiłki itp.). Łącznie zostało zorganizowanych 6 takich wydarzeń – 3 w Polsce i 3 w Norwegii.
Ideą Mobilnego Centrum Integracji Międzypokoleniowej było stworzenie nowej, ciekawej formuły wspólnych spotkań integracyjnych osób w różnym wieku z modułem edukacyjnym rozwijającym wzajemny szacunek, empatię i zrozumienie różnorodności. Wydarzenie może odbywać się w formie OUTDOOR z wykorzystaniem namiotów lub w formie INDOOR – w pomieszczaniach budynków np. szkół, domów seniora lub obiektów użyteczności publicznej.
Wydarzenie pozwala na:
- lepsze poznanie się uczestników – poznanie zwyczajów, zainteresowań, stylu i trybu życia, ograniczeń, marzeń, doświadczeń,
- integrację międzypokoleniową oraz integrację w ramach własnej grupy wiekowej,
- wstępne określenie możliwej sfery planowanych w dalszej kolejności inicjatyw międzypokoleniowych tak, by były dostosowane do możliwości i zainteresowań członków grupy międzypokoleniowej.
Program wydarzenia:
- Wprowadzenie
- Realizowane równolegle jednak oddzielnie dla grup wydarzenia: warsztaty dla młodzieży z wykorzystaniem kombinezonu starości oraz warsztaty VR dla seniorów.
- Przerwa – w przerwie łączenie namiotów w jedną wspólną przestrzeń lub połączenie grup w jednym pomieszczeniu budynku
- Integracja obu grup za pomocą gry ŁĄCZYMY POKOLENIA
- Wspólny posiłek
- Wprowadzenie do tematu akcji wolontariatu międzypokoleniowego i podsumowanie eventu
PROJEKT O WIELU TWARZACH
W ramach projektu WOLONTARIAT ŁĄCZY POKOLENIA zrealizowaliśmy:
- Przygotowaliśmy pakiet materiałów edukacyjnych, scenariuszy oraz autorską grę integrującą grupy międzypokoleniowe, którą nazwaliśmy ŁĄCZYMY POKOLENIA.
- Odbyliśmy łącznie 4 wizyty studyjne w Polsce i w Norwegii podczas których dzieliliśmy się wiedzą i dobrymi praktykami oraz pracowaliśmy nad programem przyszłych działań międzypokoleniowych.
- Nagraliśmy materiały filmowe w tym film o projekcie oraz filmy w technologii VR.
- Zrealizowaliśmy kampanię społeczną a nasi animatorzy wspierali kampanie w szkołach i środowisku lokalnym promujące szacunek dla osób starszych i integrację międzypokoleniową.
- Przygotowaliśmy grupy międzypokoleniowe do przyszłych działań (już po zakończeniu projektu).
- Zrealizowaliśmy konferencję online podsumowującą projekt.
AKTUALNOŚCI – CO I KIEDY REALIZUJEMY (WYDARZENIA CREO)
- LIPIEC 2024 – Wizyta studyjna w Norwegii (1)
- WRZESIEŃ 2024 – Wizyta studyjna w Polsce (1)
- LISTOPAD 2024 – szkolenie dla koordynatorów grup międzypokoleniowych, wizyta studyjna w Polsce (2), eventy międzypokoleniowe (Luboń i Poznań), inicjatywa wolontariatu międzypokoleniowego (Luboń)
- GRUDZIEŃ 2024 – event międzypokoleniowy (Racot), inicjatywy wolontariatu międzypokoleniowego (Poznań, Racot)
- STYCZEŃ-LUTY 2025 – kampania społeczna, szkolne kampanie społeczne, wizyta studyjna w Norwegii (2)
MATERIAŁY EDUKACYJNE
Założeniem projektu jest rozpropagowanie i upowszechnienie zaproponowanego w projekcie modelu współpracy międzypokoleniowej. Zachęcamy do realizacji działań międzypokoleniowych – w zaproponowanej przez partnerów projektu lub zbliżonej formie – w każdej innej lokalizacji (w tym w różnych regionach i krajach) oraz ze zróżnicowanymi grupami międzypokoleniowymi obejmującymi młodzież i seniorów. Temu celowi służyć mają przygotowane materiały edukacyjne oraz raport podsumowujący projekt.
- Raport – Podsumowanie projektu WOLONTARIAT ŁĄCZY POKOLENIA (PDF)
- Scenariusz – warsztat dla koordynatorów grup międzypokoleniowych (PDF)
- Scenariusz – Mobilne Centrum Integracji Międzypokoleniowej (PDF)
- Scenariusz – warsztat dla młodzieży z kombinezonem starości (PDF)
- Scenariusz – warsztat dla seniorów w technologii VR (PDF)
- Koncepcja gry integracyjnej ŁĄCZYMY POKOLENIA (PDF)
NIECH PRZEMÓWIĄ UCZESTNICY PROJEKTU
Poniżej przykładowe wrażenia młodszych i starszych uczestników wydarzeń międzypokoleniowych zrealizowanych w latach 2024-2025 w ramach projektu:
„Przed spotkaniami z seniorami nie myślałam, że starsi ludzie mogą być tacy sympatyczni”
„Zajęcia zbliżyły nas do siebie. A przy tym była świetna zabawa”
„Warsztaty z kombinezonem starości dla młodzieży oraz zajęcia dla seniorów goglami VR imitującymi aktywności młodych – pozwoliły nam lepiej się nawzajem poznać”
„Najbardziej podobał nam się pokaz iluzjonisty, foto budka oraz wspólna gra międzypokoleniowa pełna emocji i zaskakujących wniosków jak wiele nas łączy”
„Jesteśmy bardzo podobni. Bardziej podobni niż myślałem”
„W domu seniora najpierw byłam zaskoczona. Myślałam, że seniorzy tylko siedzą na fotelach i robią na drutach, że są tylko zamknięci w swoich czterech ścianach. Ależ skąd! Seniorzy z domu seniora byli otwarci, uśmiechnięci i radośni!”
„Fajnie, że poza wspólną zabawą mogliśmy coś razem zrobić dla innych. Przygotowane przez nas podczas inicjatywy międzypokoleniowej ręcznie zdobione bombki trafiły jako świąteczny prezent do osób potrzebujących z terenu naszego miasta”
„Rozmawialiśmy z seniorami. Patrzyliśmy na świat ich oczyma.”
„Dla mnie było to bardzo fajnym przeżyciem zobaczyć jak będzie w przyszłości dla nas młodych”
„Razem z młodzieżą rozmawialiśmy jakie było życie w naszym i ich pokoleniu. Jak myśmy dzieciństwo spędzali i jak oni dzisiaj spędzają je w zupełnie inny sposób. Dowiedzieliśmy się też o czym marzą młodzi.”
„Z tymi goglami – Boże jakie piękne widoki! Ja się delektuję tym! Podobało mi się!”
GALERIA FOTO
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z PROJEKTU – KLIKNIJ
PARTNERZY PROJEKTU
Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO powstało w 2004 roku. Od początku istnienia naszym głównym celem jest wszechstronne działanie na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, pobudzanie społecznej aktywności obywateli, wspieranie organizacji pozarządowych i inicjatyw społecznych oraz propagowanie i popularyzowanie idei wolontariatu. Wśród naszych działań, priorytetowo traktujemy obszar edukacji i wychowania najmłodszych. Z tą myślą już od wielu lat realizujemy liczne projekty edukacyjne w szkołach. Głównym ich założeniem jest praktyczne zapoznawanie dzieci i młodzieży z tematyką wolontariatu i społeczeństwa obywatelskiego oraz angażowanie ich do pracy wolontariackiej na rzecz potrzebujących. Na ten moment nasze działania prowadzimy już w 80 szkołach w Wielkopolsce. Ponadto Stowarzyszenie CREO aktywnie działa również w rozwijaniu idei wolontariatu pracowniczego i wolontariatu senioralnego.
Więcej informacji: www.centrumcreo.pl
Norsensus Mediaforum to doświadczona, powstała w 2012 r. organizacja z Norwegii, której głównym obszarem działalności jest wspieranie i doskonalenie społeczności (szczególnie osób młodych i z grup wykluczonych) w tworzeniu informacji medialnych i kampanii społecznych, a poprzez aktywność obywatelską tworzenie projektów integrujących i otwartych na różnorodność. Norsensus ma ogromne doświadczenie w tworzeniu narzędzi medialnych (filmów i serwisów) i realizacji warsztatów przygotowująych do dziennikarstwa obywatelskiego.
Więcej informacji: www.norsensus.no
FINANSOWANIE PROJEKTU
Projekt partnerski WOLONTARIAT ŁĄCZY POKOLENIA uzyskał dofinansowanie w ramach konkursu „Inicjatywy na rzecz współpracy międzypokoleniowej -BeFORme” ze środków Funduszu Współpracy Dwustronnej finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014 – 2021.
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej!
PROJECT GENESIS
The origins of the project result from the fruitful cooperation of partners from Poland and Norway in the implementation of projects financed by the Norwegian Funds and the EEA „WE ACT for the climate!” (2022-2023) and „WE TURN ON ZERO WASTE!” (2022-2024). While implementing projects aimed mainly at young people, we realized how great the needs are to strengthen intergenerational relationships. The idea for the project resulted from a simple conclusion – young people are increasingly moving away from their grandfathers and grandmothers. We meet less and less, family relationships are loosening. The rapidly changing world and the barriers of modern technology do not help either. We also saw the potential for further cooperation and mutual learning from each other between Poland and Norway.
MAIN GOAL OF THE PROJECT
The main substantive goal of the project was to build social capital local communities in Poland and Norway by increasing the active participation of citizens (both young and seniors) in the life of local communities in both countries and strengthening intergenerational integration and bilateral cooperation between Poland and Norway. The aim of bilateral cooperation was, in turn, to achieve a synergy effect through the exchange of good practices in areas in which the entities – the CREO Association and Norsensus Mediaforum – have complementary resources of skills and experience, as well as the implementation of joint activities within the project.
TARGET GROUPS
Target groups of activities included:1. Coordinators of intergenerational groups In the case of youth group coordinators, they were usually teachers responsible for the school volunteer club or teachers responsible for the school dormitory. In the case of senior group coordinators, these were: caregivers at Social Welfare Homes, the Manager of Senior Homes and a senior woman coordinating the activities of the local senior club. 2. Intergenerational groupsThe project created 6 intergenerational teams – 3 in Poland and 3 in Norway. the average size of each intergenerational team was at least 20 people, including at least 10 seniors over 65 years of age and at least 10 teenagers under 20 years of age)3. Local communities An important target group of our activities aimed at promoting the project and disseminating its results in the context of, among others: intergenerational social campaigns, were local communities. In a narrower sense – school communities specific to youth groups involved in the project. In a broader context – the community of a given town, estate or district.
MODEL OF INTERGENERATIONAL COOPERATION
As part of the project, we have developed a model of intergenerational cooperation consisting of the following elements/stages:1. PREPARATION: Workshop for coordinators of intergenerational groups2. MEETING: Intergenerational events – Mobile Intergenerational Integration Centers3. ACTION: Intergenerational volunteering initiatives4. PROMOTION: Social campaign – including social campaigns in schools
MOBILE INTERGENERATIONAL INTEGRATION CENTERS
The key element of the project was the implementation of the MOBILE INTERGENERATION INTEGRATION CENTER:
- One-day, 6-hour events divided into educational workshop modules and integration activities conducted by animators (games, shared meals, etc.).
- A total of 6 such events were organized – 3 in Poland and 3 in Norway.
- The idea of the Mobile Center for Intergenerational Integration was to create a new, interesting formula for joint integration meetings for people of different ages with an educational module developing mutual respect, empathy, and understanding of diversity.
- The event can take place OUTDOOR using tents or INDOOR – in buildings, e.g. schools, senior homes, or public facilities.
The event allows:
- Participants to get to know each other better – learning about their habits, interests, style and lifestyle, limitations, dreams, and experiences.
- Intergenerational integration and integration within their own age group.
- Preliminary definition of the possible sphere of intergenerational initiatives planned later, so that they are adapted to the capabilities and interests of the members of the intergenerational group.
Event program:
- Introduction
- Events carried out in parallel, but separately for groups: workshops for young people using an old age suit and VR workshops for seniors.
- Break – during the break, combining tents into one common space or combining groups in one room of the building.
- Integration of both groups using the game CONNECTING GENERATIONS.
- Sharing a meal.
- Introduction to the topic of intergenerational volunteering and summary of the event.
PROJECT WITH MANY FACES
As part of the VOLUNTEERING CONNECTS GENERATIONS project, we implemented/prepared:
- Package of educational materials, scenarios, and an original game integrating intergenerational groups, which we called CONNECTING GENERATIONS.
- 4 study visits to Poland and Norway, during which we shared knowledge and good practices and worked on a program of future intergenerational activities.
- Film materials, including a film about the project and films using VR technology.
- Social campaign and our animators supported campaigns in schools and local communities promoting respect for older people and intergenerational integration.
- Intergenerational groups for future activities (after the project is completed).
- Online conference summarizing the project.
NEWS – WHAT AND WHEN WE DO (CREO EVENTS)
- JULY 2024 – Study visit to Norway (1)
- SEPTEMBER 2024 – Study visit to Poland (1)
- NOVEMBER 2024 – training for coordinators of intergenerational groups, study visit to Poland (2), intergenerational events (Luboń and Poznań), intergenerational volunteering initiative (Luboń)
- DECEMBER 2024 – intergenerational event (Racot), intergenerational volunteering initiatives (Poznań, Racot)
- DECEMBER 2024 – intergenerational event (Racot), intergenerational volunteering initiatives (Poznań, Racot)
- JANUARY-FEBRUARY 2025 – social campaign, school social campaigns, study visit to Norway (2)
EDUCATIONAL MATERIALS
The aim of the project is to propagate and disseminate the model of intergenerational cooperation proposed in the project. We encourage you to implement intergenerational activities – in the form proposed by the project partners or in a similar form – in any other location (including in different regions and countries) and with diverse intergenerational groups including young people and seniors. Educational materials and a report summarizing the project are intended to serve this purpose.
- Report – Summary of the VOLUNTEERING CONNECTS GENERATIONS project (PDF)
- Scenario – workshop for coordinators of intergenerational groups (PDF)
- Scenario – Mobile Center for Intergenerational Integration (PDF)
- Scenario – workshop for young people with an old age suit (PDF)
- Scenario – workshop for seniors in VR technology (PDF)
- The concept of the integration game CONNECTING GENERATIONS (PDF)
LET THE PROJECT PARTICIPANTS SPEAK
Below are examples of impressions of younger and older participants of intergenerational events carried out in 2024-2025 as part of the project:
„Before meeting seniors, I didn’t think that older people could be so nice”
“The classes brought us closer together. And it was great fun”
„Workshops with an old age suit for young people and classes for seniors using VR goggles imitating the activities of young people – allowed us to get to know each other better”
„What we liked most was the magician’s show, the photo booth and the intergenerational game full of emotions and surprising conclusions about how much we have in common”
“We are very similar. More alike than I thought.”
“At the senior home, I was first surprised. I thought that seniors only sat in armchairs and knitted, that they were just confined to their four walls. No way! The seniors from the senior home were open, smiling and joyful!”
“It’s nice that apart from having fun together, we could do something together for others. The hand-decorated baubles prepared by us during the intergenerational initiative were given as a Christmas gift to people in need in our ity.
“We talked to seniors. We saw the world through their eyes.”
„For me it was a very nice experience to see what the future will be like for us young people”
“Together with the young people, we talked about what life was like in our generation and theirs. How we spent our childhood and how they spend it today in a completely different way. We also learned what young people dream of.”
“With these goggles – God, what beautiful views! I’m enjoying it! I liked it!”
PHOTO GALLERY
SEE MORE PHOTOS FROM THE PROJECT – CLICK
PROJECT PARTNERS
Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO (Polish), The CREO Civic Education Development Center Association (English) was established in 2004. From the very beginning, our main goal is comprehensive action for the development of civil society, stimulating the social activity of citizens, supporting non-governmental organizations and social initiatives, as well as promoting and popularizing the idea of volunteering. Among our activities, we prioritize the area of education and upbringing of the youngest. With this in mind, we have been implementing numerous educational projects in schools for many years. Their main assumption is to introduce children and young people to the subject of volunteering and civil society in practice, and to engage them in voluntary work for the benefit of those in need. At the moment, we are already conducting our activities in 80 schools in Greater Poland. Moreover, the CREO Association is also active in developing the idea of corporate and senior volunteering.
More information: www.centrumcreo.pl
Norsensus Mediaforum is an experienced organization from Norway, established in 2012, whose main area of activity is to support and improve the community (especially young people and from excluded groups) in creating media information and social campaigns, and through civic activity to create projects that integrate and open to diversity . Norsensus has extensive experience in creating media tools (films and services) and implementing workshops preparing for citizen journalism.
More information: www.norsensus.no
PROJECT FINANCING
The partnership project VOLUNTEERING CONNECTING GENERATIONS received funding under the competition „Initiatives for intergenerational cooperation BeFORme” from the Bilateral Cooperation Fund financed by Iceland, Liechtenstein and Norway from the EEA Financial Mechanism and the Norwegian Financial Mechanism 2014-2021.
Together we work for a green, competitive and socially inclusive Europe!
PROSJEKT GENESIS
Opprinnelsen til prosjektet er resultatet av det fruktbare samarbeidet mellom partnere fra Polen og Norge i gjennomføringen av prosjekter finansiert av de norske fondene og EØS „VI HANDLER for klimaet!” (2022-2023) og „VI SLÅR PÅ NULL AVFALL!” (2022-2024). Mens vi implementerte prosjekter rettet hovedsakelig mot unge mennesker, innså vi hvor store behovene er for å styrke relasjoner mellom generasjoner. Ideen til prosjektet kom fra en enkel konklusjon – unge mennesker flytter i økende grad bort fra bestefedre og bestemødre. Vi møtes mindre og mindre, familieforholdene løsner. Den raskt skiftende verden og barrierene til moderne teknologi hjelper heller ikke. Vi så også potensialet for videre samarbeid og gjensidig læring av hverandre mellom Polen og Norge.
HOVEDMÅL FOR PROSJEKTET
Hovedmålet med prosjektet var å bygge sosial kapital lokalsamfunn i Polen og Norge ved å øke den aktive deltakelsen av borgere (både unge og eldre) i livet til lokalsamfunn i begge land og styrking av integrering mellom generasjoner og bilateralt samarbeid mellom Polen og Norge. Målet med det bilaterale samarbeidet var på sin side å oppnå en synergieffekt gjennom utveksling av god praksis på områder der enhetene – CREO Association og Norsensus Mediaforum – har komplementære ressurser av kompetanse og erfaring, samt gjennomføring av felles aktiviteter innenfor prosjektet.
MÅLGRUPPER
Målgrupper av aktiviteter inkluderte:1. Koordinatorer for generasjonsgrupper Når det gjelder ungdomsgruppekoordinatorer, var de vanligvis lærere med ansvar for skolens frivillighetsklubb eller lærere med ansvar for skolens internat. Når det gjelder seniorgruppekoordinatorer, var disse: omsorgspersoner ved Sosialhjem, leder for seniorhjem og en seniorkvinne som koordinerte aktivitetene til den lokale seniorklubben. 2. TverrgenerasjonsgrupperProsjektet opprettet 6 intergenerasjonelle team – 3 i Polen og 3 i Norge. gjennomsnittlig størrelse på hvert generasjonsteam var minst 20 personer, inkludert minst 10 seniorer over 65 år og minst 10 tenåringer under 20 år)3. Lokalsamfunn En viktig målgruppe for våre aktiviteter rettet mot å promotere prosjektet og formidle dets resultater i sammenheng med blant annet: sosiale kampanjer på tvers av generasjoner, var lokalsamfunn. I en snevrere forstand – skolemiljøer spesifikke for ungdomsgrupper som er involvert i prosjektet. I en bredere sammenheng – samfunnet i en gitt by, eiendom eller distrikt.
MODELL FOR INTERGENERASJONALT SAMARBEID
Som en del av prosjektet har vi utviklet en modell for intergenerasjonssamarbeid som består av følgende elementer/stadier:1. FORBEREDELSE: Workshop for koordinatorer av generasjonsgrupper2. MØTE: Intergenerational events – Mobile Intergenerational Integration Centers3. HANDLING: Frivillighetstiltak på tvers av generasjoner4. PROMOTION: Sosial kampanje – inkludert sosiale kampanjer i skolene
MOBILE INTERGENERASJONALE INTEGRASJONSENTER
Nøkkelelementet i prosjektet var implementeringen av MOBILE INTERGENERATION INTEGRATION CENTER – en-dagers, 6-timers arrangementer delt inn i pedagogiske verkstedmoduler og integreringsaktiviteter utført av animatører (spill, felles måltider, etc.). Totalt ble det arrangert 6 slike arrangementer – 3 i Polen og 3 i Norge. Ideen til Mobile Center for Intergenerational Integration var å lage en ny, interessant formel for felles integreringsmøter for mennesker i ulike aldre med en pedagogisk modul som utvikler gjensidig respekt, empati og forståelse for mangfold. Arrangementet kan foregå UTENDØRS ved bruk av telt eller INNENDØRS – i bygninger, f.eks. skoler, eldrehjem eller offentlige fasiliteter.
Arrangementet lar deg:
- deltakerne blir bedre kjent med hverandre – lærer om deres vaner, interesser, stil og livsstil, begrensninger, drømmer, erfaringer,
- intergenerasjonell integrering og integrering innenfor din egen aldersgruppe,
- foreløpig definisjon av den mulige sfæren av intergenerasjonsinitiativer som planlegges senere, slik at de tilpasses evnene og interessene til medlemmene i den intergenerasjonelle gruppen.
Arrangementsprogram:
- Introduksjon
- Arrangementer som gjennomføres parallelt, men separat for grupper: workshops for ungdom med aldersdress og VR-verksted for seniorer.
- Pause – i pausen, kombinere telt til ett fellesrom eller kombinere grupper i ett rom i bygningen
- Integrasjon av begge grupper ved å bruke spillet CONNECTING GENERATIONS
- Dele et måltid
- Introduksjon til temaet frivillighet på tvers av generasjoner og oppsummering av arrangementet
PROSJEKT MED MANGE ANSIKT
Som en del av FRIVILLIGHET CONNECTS GENERATIONS-prosjektet implementerte/forberedte vi:
- pakke med undervisningsmateriell, scenarier og et originalt spill som integrerer generasjonsgrupper, som vi kalte CONNECTING GENERATIONS.
- 4 studiebesøk til Polen og Norge, hvor vi delte kunnskap og god praksis og jobbet med et program for fremtidige generasjonsaktiviteter.
- filmmateriale, inkludert en film om prosjektet og filmer som bruker VR-teknologi.
- sosial kampanje og våre animatører støttet kampanjer i skoler og lokalsamfunn for å fremme respekt for eldre mennesker og integrering mellom generasjoner.
- generasjonsgrupper for fremtidige aktiviteter (etter at prosjektet er fullført).
- nettkonferanse som oppsummerer prosjektet.
NYHETER – HVA OG NÅR VI GJØR (CREO EVENTS)
- JULI 2024 – Studiebesøk til Norge (1)
- SEPTEMBER 2024 – Studiebesøk til Polen (1)
- NOVEMBER 2024 – opplæring for koordinatorer av generasjonsgrupper, studiebesøk til Polen (2), arrangementer på tvers av generasjoner (Luboń og Poznań), frivillighetsinitiativ på flere generasjoner (Luboń)
- DESEMBER 2024 – generasjonsarrangement (Racot), frivillighetsinitiativer mellom generasjoner (Poznań, Racot)
- JANUAR-FEBRUAR 2025 – sosial kampanje, skolesosiale kampanjer, studiebesøk i Norge (2)
UTDANNINGSMATERIALER
Målet med prosjektet er å formidle og formidle modellen for generasjonssamarbeid som foreslås i prosjektet. Vi oppfordrer deg til å implementere aktiviteter på tvers av generasjoner – i den formen foreslått av prosjektpartnerne eller i lignende form – på et hvilket som helst annet sted (inkludert i forskjellige regioner og land) og med ulike generasjonsgrupper, inkludert unge mennesker og eldre. Utdanningsmateriell og en rapport som oppsummerer prosjektet er ment å tjene dette formålet.
- Rapport – Oppsummering FRIVILLIGHET FORENER GENERASJONER (PDF)
- Scenario – verksted for koordinatorer av generasjonsgrupper (PDF)
- Scenario – MOBILE INTERGENERASJONALE INTEGRASJONSENTER (PDF)
- Scenario – verksted for unge med aldersdress (PDF)
- Scenario – verksted for seniorer i VR-teknologi (PDF)
- Konseptet med integrasjonsspillet FORENER GENERASJONER (PDF)
LA PROSJEKTDELTAKTERNE TALE
Nedenfor er eksempler på inntrykk av yngre og eldre deltakere fra generasjonsarrangementer gjennomført i 2024-2025 som en del av prosjektet: „Før jeg møtte seniorer, trodde jeg ikke at eldre mennesker kunne være så hyggelige”
„Klassene brakte oss nærmere hverandre. Og det var kjempegøy”
„Verksteder med en aldersdress for ungdom og klasser for seniorer som bruker VR-briller som imiterer unge menneskers aktiviteter – tillot oss å bli bedre kjent med hverandre”
„Det vi likte mest var magikershowet, fotoboksen og det generasjonsspillet fullt av følelser og overraskende konklusjoner om hvor mye vi har til felles.”
„Vi er veldig like. Mer likt enn jeg trodde.”
„I seniorhjemmet ble jeg først overrasket. Jeg trodde at seniorer bare satt i lenestoler og strikket, at de bare var begrenset til sine fire vegger. Ingen måte! Seniorene fra seniorhjemmet var åpne, smilende og glade! „
Nedenfor er eksempler på inntrykk av yngre og eldre deltakere fra generasjonsarrangementer gjennomført i 2024-2025 som en del av prosjektet:
„Før jeg møtte seniorer, trodde jeg ikke at eldre mennesker kunne være så hyggelige”
„Klassene brakte oss nærmere hverandre. Og det var kjempegøy”
„Verksteder med en aldersdress for ungdom og klasser for seniorer som bruker VR-briller som imiterer unge menneskers aktiviteter – tillot oss å bli bedre kjent med hverandre”
„Det vi likte mest var magikershowet, fotoboksen og det generasjonsspillet fullt av følelser og overraskende konklusjoner om hvor mye vi har til felles.”
„Vi er veldig like. Mer likt enn jeg trodde.”
„I seniorhjemmet ble jeg først overrasket. Jeg trodde at seniorer bare satt i lenestoler og strikket, at de bare var begrenset til sine fire vegger. Ingen måte! Seniorene fra seniorhjemmet var åpne, smilende og glade!”
„Det er fint at bortsett fra å ha det gøy sammen, kan vi gjøre noe sammen for andre. De hånddekorerte kulene laget av oss under det generasjonsovergripende initiativet ble gitt som julegave til mennesker i nød i byen vår.”
„Vi har snakket med eldre. Vi så verden gjennom deres øyne.”
„For meg var det en veldig fin opplevelse å se hvordan fremtiden vil bli for oss unge”
„Sammen med de unge snakket vi om hvordan livet var i vår og deres generasjon. Hvordan vi tilbrakte barndommen vår og hvordan de bruker den i dag på en helt annen måte. Vi lærte også hva unge mennesker drømmer om.”
„Med disse brillene – Gud, for en vakker utsikt! Jeg nyter det! Jeg likte det!”
FOTOGALLERI
SE FLERE BILDER FRA PROSJEKTET – KLIKK
PROSJEKTPARTNERE
Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO (polsk), The CREO Civic Education Development Center Association (engelsk) ble etablert i 2004. Helt fra begynnelsen er vårt hovedmål omfattende handling for utviklingen av det sivile samfunn, stimulerer den sosiale aktiviteten til innbyggere, støtter ikke-statlige organisasjoner, så vel som folkelige initiativer og frivillige initiativer. Blant våre aktiviteter prioriterer vi området utdanning og oppvekst av de yngste. Med dette i bakhodet har vi gjennomført en rekke pedagogiske prosjekter på skolene i mange år. Hovedforutsetningen deres er å introdusere barn og unge til frivillighetsfaget og sivilsamfunnet i praksis, og engasjere dem i frivillig arbeid til beste for de trengende. For øyeblikket gjennomfører vi allerede våre aktiviteter på 80 skoler i Stor-Polen. Dessuten er CREO Association også aktiv i å utvikle ideen om bedrifts- og seniorfrivillighet. Mer informasjon: www.centrumcreo.pl
Norsensus Mediaforum er en erfaren organisasjon fra Norge, etablert i 2012, hvis hovedaktivitetsområde er å støtte og forbedre fellesskapet (spesielt unge og fra ekskluderte grupper) i å skape medieinformasjon og sosiale kampanjer, og gjennom samfunnsaktivitet å skape prosjekter som integrerer og åpner for mangfold. Norsensus har lang erfaring med å lage medieverktøy (filmer og tjenester) og gjennomføre workshops som forbereder innbyggerjournalistikk.
Mer informasjon: www.norsensus.no
PROSJEKTFINANSIERING
Partnerskapsprosjektet VOLVUNTEERING CONNECTING GENERATIONS mottok midler under konkurransen «Initiativer for intergenerasjonssamarbeid BeFORme» fra Bilateralt samarbeidsfond finansiert av Island, Liechtenstein og Norge fra EEA Financial Mechanism og Norwegian Financial Mechanism 2014-2021. Sammen jobber vi for et grønt, konkurransedyktig og sosialt inkluderende Europa!