2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, ustanowiony w 2007 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Głównym celem obchodów jest szerzenie akceptacji wobec osób autystycznych.

Zapraszamy do przeczytania  artykułu przygotowanego przez panią Anitę Orzechowską, nauczycielkę w Szkole Podstawowej nr 89 im. K.K. Baczyńskiego w Poznaniu, który zaznajamia nas z tematem autyzmu.

,,Niegrzeczne dzieci’’

Będąc pedagogiem specjalnym zatrudnionym w szkole ogólnodostępnej, widzę potrzebę zmiany w  postrzeganiu osób autystycznych w środowisku szkolnym. W relacjach interpersonalnych osoby autystyczne, zazwyczaj odbierane są jako ,,niegrzeczne dzieci’’. Symptomy autyzmu najczęściej przybierają postać nieprawidłowości rozwojowych dotyczących komunikacji, rozwoju społeczno-emocjonalnego, zakresu zainteresowań społecznych. Celowo użyłam słowa ,,najczęściej’’, gdyż nie ma jednego wzorca poziomu funkcjonowania, objawów charakteryzujących osoby autystyczne. W literaturze przedmiotu można spotkać wiele różnorakich prób zdefiniowania terminu ,,autyzm’’, aż po pojęcie ,,spektrum autyzmu’’. Słowo ,,spektrum’’ odnosi się do całego kontinuum różnego rodzaju możliwości funkcjonowania intelektualnego, językowego i społecznego. Autyzm nie musi być widoczny. To może być ,,ta’’ dziewczynka, która jest pomocna koleżance z ławki, ale gdy potrzebuje sama pomocy, nie ma odwagi o nią poprosić. To może być ,,ten’’ chłopak co ma najlepsze oceny w klasie, ale nie ma przyjaciół. Autyzm to nie choroba, to inne działanie mózgu.

 

,,Oswoić autyzm’’

Osoby autystyczne nie oczekują od nas propagowania świadomości autyzmu lecz wsparcia, akceptacji wobec ,,inności’’ w rozumieniu i postrzeganiu przez nich świata. O autyzmie zaczynamy myśleć w szerszym znaczeniu w miesiącu kwietniu, kiedy to przypada Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, a kwiecień stał się miesiącem w którym organizowane są akcje, kampanie społeczne dla wyrażenia solidarności z osobami autystycznymi. W szkołach z roku na rok przybywa uczniów ze zdiagnozowanym autyzmem. Dla ukazania ich wyjątkowości, nieprzeciętnej inteligencji, w wielu placówkach podejmowane są działania mające dostarczyć uczniom wiedzy o zaburzeniu neurorozwojowym jakim jest autyzm, podpowiedzieć co możemy zrobić, jako społeczeństwo, aby poprawić jakość życia w przestrzeni szkolnej.

Od 5 lat koordynuję ,,niebieską akcję’’ w Szkole Podstawowej nr 89 im. K.K. Baczyńskiego w Poznaniu,  stawiając za główny priorytet przybliżenie uczniom celowości obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. W tym roku, po raz pierwszy przystąpiliśmy
do wydarzenia edukacyjno-sportowego ,,NIEBIESKIE IGRZYSKA’’. Organizatorem tego wydarzenia został Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku pod patronatem Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Podejmowaliśmy się zadań edukacyjnych oraz sportowych. Udział w ,,Niebieskich Igrzyskach’’ był świetną okazją do integracji zespołu klasowego oraz inspiracją do podejmowania kolejnych działań na rzecz pomocy uczniom autystycznym, w stawaniu się coraz bardziej widocznymi w społeczeństwie.

 

Podsumowanie

Nie próbujmy nikogo zmieniać. Akceptujmy, wspierajmy, miejmy świadomość, że są wokół nas osoby autystyczne. Zmianę świadomości zacznijmy od siebie, pomagając realnie, nie wirtualnie!

 

Autorka: Anita Orzechowska, nauczycielka w SP89 Poznań

 

 

 

------

Artykuł został przygotowany w ramach projektu „MOC wolontariatu w CREO 2023-2026”, sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków „Korpusu Solidarności – Programu Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018-2030”

 
logo komitet do spraw użytku publicznego, NiW